lørdag, oktober 23, 2010

Ærlige Margit: ønsker å dele med dere!

Hva vi bruker mye energi på for tiden. Jeg har tidligere nevnt at vi jobber med et viktig prosjekt og har hatt en del spennede møter som vi er nervøse, spente og krysser fingrene for. Dette har vi jobbet med siden Januar...ting tar tid!
(Dette har ingenting med avsløringen av hva jeg holder på med i låven for tiden)

Vi ble enige allerede i septemer 2009 at vi ville selge vårt nybygde drømmehus og flytte "hjem igjen" til kommunen vi begge hadde familie. Savnet etter venner og familie ble for sterkt. Mine foreldre bor på en gård, hvor det i tillegg til deres hus er et gammelt hus som de har leid ut i maaange år. Dette skulle bli vår midlertidige bolig, da drømmehuset ble solgt sommeren 2010.

Planen var klar: Vi skulle bygge NYTT hus...og ikke hvor som helst, men på hjemgården min:) Weeee!! 
Dette er blitt en lang, slitsom, frustrerende og usikker kamp (mot kommunen).
Jeg har 1.spørsmål: Hvorfor er alt så FIRKANTET når det kommer til kommunen????
Den største utfordring i vår sak er fradeling av eiendom, da vi ønsker å få tomten fraskilt fra gården. Det er en lov som generelt gir forbud om å dele eiendommer som brukes eller kan brukes til jord- eller skogbruk (jordlovas§12) Vi ønsker eiendommen fradelt inntil jeg skal ta over gården, som forhåpentligvis er lenge til:)
Kommunen sa et rungende NEI! Mens hovedutvalget anmoder søker om i samarbeid med kommunen å finne egnet areal for slik utbygging.
Vi fikk derfor en ny sjanse:) Derfor skal vi i samarbeid med kommunen finne et mer egnet område for å bygge. 
Tomten vi søker om ligger på en skogbevokst kolle, vi har derfor 2 konflikter å ta hensyn til: 
1. Vilt
2. Kulturlandskapet
Har du falt av? 
Ja, dette er innviklet og mye informasjon. Sikker på at jeg kunne startet i kommunen idag, HVA jeg har lært i løpet av snart 1ÅR! 
Jeg har lenge holdt dette tett til brystet. Vi har hatt så mange opp og nedturer. Men nå ønsker jeg å dele saksgangen med dere, for noen er dette spennende for andre kan det hjelpe. Del gjerne erfaringer med meg!?
Vil du følge med så heng på:)

Dette ble et langt innlegg, men hadde så mye på hjertet<3
Bildene over viser noen detaljer vi ønsker på huset vårt. Vi har tegnet skisser selv, da vi ikke finner et ferdighus som passer oss. Tilslutt blir det arkitekt tegnet.

Jeg vil bygge NÅ!


God natt folkens!
Ukens beste dag er på hell..

  
IMORGEN avslører jeg hva jeg holder på med i låven:) JIPPI!

1 kommentar:

  1. Skjønner god du savner ditt nydelige hus,for det var så lekkert,...
    men du klarer sikkert å finne(som tegningen over) et nytt flott hus...
    Spennende og følge med videre..
    Ønsker deg ei god helg.
    Klæm Linda

    SvarSlett

Tusen takk for kommentaren!

Klem fra Margit